De ervaringen van Sir Keir Starmer met de viral “6-7” meme dans binnen een schoolomgeving

Spread the love

Bezoek aan Welland Academy en de context van de actie

De Britse premier Sir Keir Starmer bracht recentelijk een bezoek aan Welland Academy in Peterborough. Het doel van zijn aanwezigheid was het promoten van een nieuw programma voor gratis schoollunches. Tijdens dit bezoek nam hij deel aan een leesmoment in een klas en sprak hij met een jonge leerling die haar boek afmaakte.

De interactie met de leerlingen en de deelname aan de meme

De leerling liet op een speelse wijze blijken dat ze de pagina’s zes en zeven van haar boek aan het bekijken was, wat Starmer opmerkte door te zeggen: “Ik kijk naar pagina zes – zeven.” Vervolgens antwoordde hij met een knipoog en voerde hij een handgebaar uit dat bekendstaat als de “6-7” meme, een korte dansbeweging die viraal is gegaan onder jongere generaties. Dit gebaar, dat door velen wordt uitgevoerd met een voortdurende handbeweging en een glimlach, wordt geassocieerd met een soort symboliek binnen hedendaagse jeugdgroepen.

Reacties en de reactie op de meme

Na het uitbeelden van de beweging filmde Starmer dit moment en plaatste het op zijn Instagram-account. In de bijschrift verontschuldigde hij zich met een glimlach aan een leraar die hem informeerde dat de dans “6-7” al was verboden op de school. Hij schreef daarbij: “Ik denk dat ik mezelf net in de straf gezet heb…”

De betekenis en perceptie van de “6-7” meme

De “6-7” meme bestaat doorgaans uit simpelweg het uitspreken van de woorden “6-7” in uiteenlopende contexten. Het wordt door velen beschouwd als een soort ‘in’ teken dat de jongere generatie verbindt. Pogingen om een diepere betekenis aan deze uitdrukking toe te kennen worden vaak gefrustreerd, omdat ze aangeven dat degenen die proberen de betekenis te begrijpen waarschijnlijk te oud zijn om zich effectief met de hedendaagse jeugdcultuur te kunnen verbinden.

Slotbeschouwing

Het voorval illustreert hoe invloeden van internet en sociale media korte doch zichtbare effecten kunnen sorteren binnen educatieve omgevingen, en hoe politici zich soms inzetten in een wereld die snel evolueert. Het incident onderstreept ook de generatieverschillen die de manier van communicatie en cultuurbetekenissen beïnvloeden.