De mysterieuze verdwijning en herontdekking van de Ferrari Dino 246 GTS in Los Angeles

Spread the love

Een ogenschijnlijk gewone dag en een onverwachte diefstal

Op 7 december 1974 parkeerden de Los Angeles-loodgieter Rosendo Cruz en zijn vrouw hun nieuwe Ferrari Dino 246 GTS op straat. Ze gingen naar een huwelijksjubileumdiner en toen ze terugkeerden, was de auto verdwenen. Cruz meldde de diefstal bij de politie en vertelde dat hij een ‘verdachte glans in de ogen van de valet’ had gezien. De auto bleef echter vier jaar onverschrokken verborgen, totdat de zoekactie opnieuw op gang kwam.

De onverwachte herontdekking in de achtertuin

In januari 1978 waren twee jongens bezig in de achtertuin van hun huis. Tijdens het graven stuitten ze op een vlak metalen oppervlak dat onder de grond verdween. Het bleek de Ferrari te zijn, die in de achtertuin was begraven. Het was een mysterie: de nieuwe bewoners van het huis waren slechts drie maanden daarvoor ingetrokken en hadden geen idee hoe de auto daar terecht was gekomen. De vermoedelijke vandalen hadden de auto zorgvuldig beschermd door handdoeken tussen de deuren te plaatsen om vocht buiten te houden. Maar door het niet volledig sluiten van de ramen was dit werk tevergeefs: de auto was zwaar beschadigd door roest, en het gewicht van de aarde had de voorruit gebroken en de motorkap ingedrukt.

De nationale sensatie en de veilingplannen

Het incident kreeg nationale aandacht. Verzekeringsmaatschappij Farmers Insurance bood de auto aan voor verkoop en zette hem tentoon in een privéloods om belangstelling te wekken voor een toekomstige veiling. Deze showcase liep echter averechts: nieuwsgierige bezoekers stalen bijna alles dat niet vastgeschroefd zat, waaronder de oliepeilstok. Daarna kwam aan het licht dat Cruz betrokken was bij de diefstal. Volgens de politie had hij de actie georganiseerd met de dieven, met als doel de verzekeringsuitkering te krijgen. De dieven hadden de auto begraven met de bedoeling deze later op te graven, maar waren de plek vergeten.

Van diefstal tot restauratie en verkoop

Uiteindelijk werd de auto verkocht en weer rijvaardig gemaakt. De Dino 246 GT, een van Ferrari’s meest populaire modellen, was bedoeld als een betaalbare en in massa geproduceerde sportwagen. Ondanks dat het meer betaalbaar was dan andere Ferrari’s, werd de auto hoog aangeschreven. Het verhaal van de gestolen, begraven en weer opgeknapte Ferrari blijft een opmerkelijk hoofdstuk uit de autogeschiedenis.