IKEA stopt na 70 jaar met de verspreiding van haar iconische catalogus

Spread the love

Na ruim zeven decennia zwaait IKEA definitief vaarwel tegen haar beroemde catalogus. Dit drukwerk was ooit bijna net zo’n symbool van het Zweedse woonwarenhuis als de BILLY-boekenkast. Op het hoogtepunt rolden er wereldwijd zo’n 200 miljoen catalogi van de persen — een feitje waar zelfs mensen bij de Albert Heijn in Zaandam vaak van opkijken.

Foto: Alexander Isreb/Pexels

Voor velen in Nederland was het ieder najaar vaste prik: de nieuwe IKEA-catalogus viel met een dreun op de mat. Alleen, tijden veranderen — en IKEA verandert mee. Na 70 jaar trekt het concern de stekker uit de papieren catalogus. Volgens ingewijden in Delft en Amersfoort werd het simpelweg te duur, te ouderwets en het papieren exemplaar werd vaker genegeerd dan gekoesterd.

De digitale stroom versnelt — print verliest terrein

Het is geen geheim: onze woonwensen beginnen al jaren online. Het moment van bladeren in een dikke catalogus over de ontbijttafel — het raakt een beetje uit de mode. IKEA ziet de vraag naar de papieren uitgave hard dalen, en kiest er nu voorgoed voor om digitaal te gaan. En toegegeven: wie kiest er nog voor een papieren boek als je met een paar swipes door de app alles ontdekt, past en zelfs direct bestelt?

Vroeger was de catalogus dé manier om inspiratie op te doen. Met een flinke dosis Scandinavisch design doken Nederlanders massaal op hun vrije zondag de banken- en beddensectie in. Nu, anno 2025, trekken apps met augmented reality veel meer aandacht – en doen ze niet onder voor het gevoel van ‘even gluren bij de buren’.

Met de IKEA-app kun je bijvoorbeeld met je telefoon een EKTORP-bank of MALM-kommode direct in je eigen woonkamer projecteren. Ideaal, zeker als je weinig ruimte hebt (of kinderen die álles onderspillen…)

IKEA focust op persoonlijk en duurzaam contact

“We willen mensen op geïnspireerde én relevante manieren bereiken, waar ze zich ook bevinden,” benadrukt Konrad Grüss, directievoorzitter van Inter IKEA Systems BV. Geen loze woorden: de laatste jaren maakt IKEA ruimte voor allerlei nieuwe manieren om te communiceren. Denk aan workshops in Haarlem, samenwerkingen met lokale makers en, jawel, de opkomst van digitale magazines — met Nederlandse tips en stylings van Rotterdam tot Groningen.

De allereerste IKEA-catalogus werd in 1951 uitgebracht door grondlegger Ingvar Kamprad zelf. Op de omslag: een bruine fauteuil. Destijds kwamen er ‘slechts’ 285.000 exemplaren in omloop — allemaal in het Zweeds. Sinds 2000 was er ook een digitale versie. In recordjaar 2016 piekte het aantal distributionsmomenten met die magische 200 miljoen.

Het einde van de papieren catalogus staat niet alleen symbool voor digitalisering, maar ook voor milieubewust ondernemen. jaarlijks vlogen er tonnen papier door de printers — en werden er bomen gekapt. Met het stoppen van de druk bespaart IKEA wereldwijd grondstoffen: een stap vooruit waar zeker ook Utrecht trots op mag zijn.

  • Tip: Check de IKEA-app voor nieuwe inspiratie. Geef je postcode op en ontdek lokale acties (én tijdelijke aanbiedingen!)
  • Kijk bij de kringloop (zoals Rataplan of Het Goed) voor oude catalogi — ze worden al verzamelobjecten
  • Volg de Nederlandse Instagram van IKEA voor stylings, DIY’s en actuele workshops

Dus mocht u nog een stapel oude catalogi op zolder hebben: niet weggooien — wie weet brengen ze over jaren een leuk centje op. Zelf hou ik er nog eentje uit 2011, gewoon voor de lol.