Japans koelmiddel vergroot actieradius van elektrische auto’s met 50%: innovatie van Daikin komt in 2025

Spread the love

De Japanse firma Daikin – bij velen beter bekend van hun airco’s in huis of op kantoor – staat nu op het punt om het autorijden stilletjes te veranderen. Ze hebben een nieuw koelmiddel ontwikkeld, speciaal voor de klimaatbeheersing van elektrische auto’s. Het bijzondere? Dit goedje kan er in sommige gevallen voor zorgen dat u tot wel 50 procent verder rijdt op één acculading. Verwacht wordt dat het uiterlijk in 2025 op de markt verschijnt.

Uw EV aan de lader in Amsterdam-Zuidoost – Foto: Maxim Hopman / Unsplash

Kritische besparing: lager energieverbruik dankzij ultra-lage kooktemperatuur

Elektrische auto’s, of u nu rijdt in een Kia EV6 of een Nederlandse Carver, kampen allemaal met een uitdaging: de airco. Die slurpt op warme of ijskoude dagen flink wat stroom, wat direct ten koste gaat van het bereik. Het nieuwe koelmiddel van Daikin heeft een kookpunt van rond de -40 graden Celsius – dat is 10 tot 15 graden lager dan de traditionele vloeistoffen. Minder stoom nodig? Precies daardoor hoeft de compressor minder hard te werken, wat u meteen terugziet op de energiemeter.

Voor Daikin is dit niet zomaar een ideetje: het koelmiddel is al ontwikkeld en wordt momenteel aan de tand gevoeld door de Amerikaanse organisatie SAE International. Alleen na grondige tests in echte omstandigheden – een ochtendfile op de A4 zit er hopelijk in – wordt het beschikbaar voor fabrikanten.

Nieuwe technologie heeft z’n prijs, maar interesse onder autofabrikanten is groot

Volgens betrouwbare bronnen bij de Japanse nieuwssite Nikkei mikt Daikin op auto’s in stedelijke regio’s, denk aan een gewone Nissan Leaf in Utrecht. Een normaal bereik van 200 kilometer kan zomaar stijgen tot 300 kilometer dankzij het nieuwe koelmiddel. Dat doet wat met uw rijplanning – vooral als u onderweg net vergeten bent bij te laden bij Fastned langs de A2.

Let wel: het nieuwe koelmiddel zal vermoedelijk duurder zijn dan het huidige. Maar omdat autofabrikanten niet hoeven te sleutelen aan hun accu’s om klanten een langere actieradius te bieden, is de belangstelling al hoog. En als je bedenkt hoeveel tijd je bespaart door minder vaak te laden — dat rekensommetje maakt menig lease-rijder blij.

Zijn er alternatieven? Ook andere merken werken aan zuinigere airco’s

Daikin is niet de enige speler op de markt. Grote Europese rivalen als Bosch en het Brabantse NXP werken eveneens aan nieuwe technieken voor klimaatsystemen. Het basisontwerp van autoklimatisering is al tientallen jaren amper veranderd, hoog tijd dus voor innovatie die niet alleen goed is voor uw portemonnee, maar net zo goed voor het klimaat. Want elke kilowattuur die u bespaart, betekent minder CO2-uitstoot.

Praktische tips: zo maximaliseert u nu al het bereik van uw elektrische auto

  • Zet de airco alleen aan als het echt nodig is – ventilatie doet vaak al wonderen.
  • Gebruik stoel- of stuurverwarming als alternatief op koudere dagen.
  • Laat uw ruiten tinten — dat helpt tegen de zomerzon in bijvoorbeeld Rotterdam.
  • Plan laadstops slim, en check apps zoals ANWB Onderweg voor actuele info.

Kleine keuzes maken samen groot verschil, totdat innovatieve oplossingen zoals die van Daikin breed beschikbaar zijn.

Of u nu fan bent van hightech snufjes of gewoon verder wilt rijden zonder zorgen over de resterende actieradius — de toekomst van koelsystemen voor elektrische auto’s ziet er meer dan veelbelovend uit. Ik kan niet wachten tot deze technologie ook bij ons in Nederland verschijnt! Oeps, typo – verschiint.