
Op rommelmarkten in Nederland kom je soms felrood glaswerk tegen—vaak ongezien tussen gekleurde vazen en glazen. Maar wist u dat achter veel van deze rode glasobjecten een inspirerende vrouw schuilt? En dat sommige stukken inmiddels duizenden euro’s waard kunnen zijn?
Robijnrood glas is een opvallende verschijning in elk servieskastje. Verschillende Zweedse glasfabrieken gebruikten deze kleur, maar vooral één naam springt eruit sinds de vorige eeuw.
Het Reijmyre glasbruk is namelijk een van Zweden’s oudste—opgericht in 1810, een tijd waarin glasblazen nog puur handwerk was. De glasblazerij kende zijn ups en downs, sloot zelfs tijdelijk de deuren, maar is tegenwoordig weer volop actief in Finspång, Östergötland. Wie van Scandinavisch design houdt, stuit bij Reijmyre al snel op Monica Bratt. Deze ambitieuze kunstenares werd in 1937 al op 24-jarige leeftijd hoofdontwerper, en dat in een branche waar je destijds nauwelijks vrouwen aantrof.

Toen Monica haar eerste sollicitatiegesprek voerde bij Reijmyre, studeerde ze nog aan de Kunstacademie in Stockholm. De vraag “Kent u überhaupt iets van glas?” werd haar gesteld. Haar antwoord was ontwapenend: “Alleen dat het doorschijnend is.”
Monica Bratt hield van kleur. Haar drinkglazen, karafjes en schalen zijn te vinden in diepblauw en levendig smaragdgroen, maar haar grote liefde—en faam—kwam dankzij het unieke rode glas. In de volksmond: ‘Kolmårdens rode goud’. De gemeente Finspång noemt het zelfs een nationaal pronkstuk.
Een advertentie uit het designblad Form uit 1949 vatte het treffend samen:
“Dat warme vleugje kleur, precies de accent die u zoekt in uw interieur—vindt u terug in Monica Bratts eerlijke, persoonlijke glaswerk van Reijmyre.”

Al tijdens haar leven werd Monica Bratt geroemd om haar creativiteit en frisse blik. Niet alleen haar ontwerpen, maar ook haar lef—ze effende het pad voor vrouwelijke ontwerpers in een mannenwereld. Natuurlijk draagt die pioniersrol bij aan de blijvende populariteit van haar glaswerk én de stijgende waarde.

Waarom is rood glas zo waardevol?
Volgens tweedehandswinkel Smått Antikt bevat ouder rood glas echt goud. Dit maakt de productie veel kostbaarder dan bij ander gekleurd glas—iets wat verklaart waarom deze stukken zo in trek zijn bij verzamelaars.
- Reijmyre werd vooral in de jaren ‘50 en ‘60 beroemd met zijn rode glaswerk.
- Toch waren ook andere glasfabrieken, inclusief de beroemde Boheemse ateliers, gek op de robijnrode tinten.
- In Bohemen zie je het zelfs terug in de rijke traditie van bokaalglazen en karaffen.
Waar moet u op letten bij het kopen?
Net als veel andere glasfabrieken voorzag Reijmyre zijn glaswerk van een herkenbare merkstempel. Voor sommige mensen misschien bijzaak, maar een originele stempel verhoogt de verzamelwaarde aanzienlijk.

Zo’n merkteken verklapt soms het productiejaar, de designer en maakt het eenvoudig om een authentiek stuk te herkennen. Dus als u de volgende keer over een rommelmarkt in Amsterdam of Breda slentert—kijk even goed naar de onderkant van dat rode glas. Het zou zomaar een haast vergeten meesterwerk kunnen blijken.